24-timers løp – fasinasjon og gjennomføring
16. november 2015

24-timers løp – fasinasjon og gjennomføring

Få tips fra en Norgesmester!

150214-TIH-Bislett-50km-14Februar2015_BTKT-1

Av Bjørn Tore Kronen Taranger, Taranger Running Team

Forberedelsene
Jeg forbereder meg mentalt i lang tid før løpet, og visualiserer både løypen, svingene, farten og næringsinntaket.

I hele 2-3 måneder før løpet, har jeg det i bakhodet; jeg tenker at jeg skal løpe i 24 timer. Ja, faktisk i et helt døgn! Det krever fokus. Tanker som «en fot fremfor den andre», surrer i hodet hele tiden. Jeg henger opp gule post it-lapper rundt omkring i hele huset, hvor jeg skriver følgende: «Norgesmester 24-timers» og et tall – antall runder jeg skal klare. Så når jeg endelig står på startstreken, ja – da er jeg allerede Norgesmester i hodet mitt!!

Tanker under løpet
Under selve løpet tenker jeg bare time for time. Én time om gangen. Jeg fokuserer på hvor mange kilometer jeg skal løpe per time.

Det er også viktig å vite at denne manndomsprøven kommer til å gjøre vondt, og skal gjøre vondt! Det er ekstremt – og det er en del av fasinasjonen med det hele. En av mine bedre egenskaper er at jeg klarer å stenge ute alt som gjør vondt og skifte fokus på arbeidsoppgavene. Det blir uansett vondt en ny plass hele tiden! Disse smertene må man bare lære seg å like. Jeg får ofte spørsmål om jeg man blir svimmel. Nei, man blir ikke svimmel. I hvert fall blir ikke jeg svimmel. Vi snur også løpsretning hver sjette time.

Et klart mål
Det er bare dette målet som gjelder: Norgesmester 2015! I tillegg skal jeg løpe lengre enn jeg har løpt noen gang. Jeg har ikke tenkt på annet enn dette løpet de siste to månedene, og fokus er alltid viktig!

Trening
Tre uker før løpet har jeg en ordentlig «monsteruke» med mye mengde og noe fart. Jeg kjører to langturer på rad. Eksempel er onsdagen, hvor jeg løper fem timer i fjellterreng, og deretter torsdagen på asfalten i fem timer! To uker før løpet begynner jeg å trappe ned treningen med 5-6 km pr. dag. Siste uken før løpet halveres treningsmengden mandag og tirsdag. Onsdag og torsdag blir det svært korte økter. Løpet starter kl. 10:00 fredag morgen.

Ernæring
To dager før løpet begynner jeg å fylle opp karbohydratlagrene. Dette er viktig! Her bruker jeg Sponser Sport Food sin Carbo Loader, som er veldig lett å fordøye. I tillegg blir det selvsagt en del pasta, ris og kylling.

Næringsinntaket under selve løpet varierer litt, men jeg har alltid en grov plan, og jeg starter alltid tidlig med energipåfyll. Allerede etter 3 runder x 546 meter, drikker jeg sponser sin Competition Sportsdrikke, og bytter mellom den og Long Energy. Hver fjerde time spiser jeg en varm rett, alt fra havregrøt til Mr. Lee, wraps eller liknende. Mellom disse fire timene prøver jeg å få i meg salt skinke, Power Gums med koffein og Liquid Energy Long gels, alt etter hva jeg får ned. Det er svært viktig å ikke gå tom underveis i et 24 timers løp. Derfor spiser jeg ofte, og i små porsjoner.

Tips til deg som skal løpe 24 timer på Bislett
Planlegg og spis mat du liker og er komfortabel med. For førstegangsløpere vil jeg ikke minst understreke at det er viktig å sette seg et realistisk mål! Ikke åpne i for stor fart –  du skal løpe i 24 timer! Start alltid rolig, ikke med hodet under armen. Velg sko du er komfortabel med og som har god demping. Jeg bruker selv Mizuno precission. Ellers holder det med en singlet og shorts. Det er varmt inne på Bislett!

OBS! Smør dine edle deler med vaselin … ellers blir det vondt i dusjen etter løpet. Det kan også være lurt å tape brystvortene.

God fornøyelse!

Bjørn Tore