Henrik Kippernes

150619-TIH

Oppvokst og bor i Trondheim. Allsidig idrettsbakgrunn med blant annet fotball, langrenn og sykkel. Iløpet av ungdomstiden ble fotball valgt bort og primærfokuset var langrenn. Derav valget av skolen ved å gå idrettslinjen/langrenn på Heimdal VGS i Trondheim. I løpet av skolegangen falt valget på å satse alt på terrengsyklingen. Har siden satset fulltid og har vært rytter på blant annet trondheimsbaserte UCI laget, Team Fokus-Danica.

De siste 4 årene har satsingen min vært i Fræna Sykkelklubb, ved hjelp av gode samarbeidspartnere og sponsorer har jeg muligheten til å drive med terrengsykling på heltid.

For meg er det selve sporten og aktivitetet sykkel som gir meg motivasjon til å satse mot mine mål, jeg har store mål, men ønsker samtidig å ha det artig på veien. Kombinert med satsingen jobber jeg for Hestad Trening/Aktimed som trener både på langrenn og sykkel. For meg er dette veldig givende jobb å kunne lære og motivere andre til å nå sine mål, store og små.

Mine mål for fremtiden er å stabilisere meg i verdenstoppen og kunne kjempe om medaljene i et mesterskap. Min gren som kalles marathon er en sammensatt idrett som stiller mange arbeidskrav til rytteren. God utholdenhet, styrke, tekniske og taktiske ferdigheter. Man er prisgitt å ha konkurransedyktig utstyr samt ernæring for å oppnå best mulig prestasjon.

Jeg har nå brukt Sponser Sport Food i et år, og er kjempefornøyd. For meg er det helt avgjørende å ha tilgang til produkt sortimentet deres. Gjennom min idrett møter man alle slags forhold, fra sludd og snø til kvelende varme. Da er det ekstremt viktig å bruke de riktige produktene som støtter meg til å optimalisere prestasjonen, uansett vær og forhold.

Min erfaring er at mange bruker sportsernæring kun inn mot, og under konkurranser. For meg er det like viktig å bruke det året rundt, hver dag som et hjelpemiddel for å se til at kroppen får i seg det den trenger, og man får maks utbytte av treningen man legger ned.

En vanlig treningsuke for meg ligger rundt 15-20 timer i sesong og 15-30 timer utenom. Treningsarbeidet bærer preg av store mengder lav intensitets trening, samt 1-2 høyintensitetsøkter i uken. Styrke og bevegelighets trening 1-2 ganger i uken gjennom hele året. Videre er jeg nøye på å trene variert utenom sesong, både med langrenn, randone, løping osv. Dette for å variere belastningen, både fysisk og psykisk.

2015 sesongen ble min beste hittil resultatmessig. Høydepunktet ble 3.plass og bronsjemedalje i Norgesmesterskapet, samt Norgescup seier på hjemmebane i Molde. På grunn av sykdom og allergi gikk jeg glipp av internasjonale mesterskap, noe jeg hadde jobbet hardt og sett frem mot. Derfor er det naturlig at jeg ønsker kvalifisere meg til EM og VM i 2016. Med en tidligere bestenotering med 19.plass i EM, vil målet være topp 10 i EM og topp 30 i VM. Langsiktig mål er å stabilisere seg i internasjonal terrengsykling og kunne i fremtiden kjempe om medaljene.

Les mer om meg på min hjemmeside her!

Jeg er stolt og takknemlig for å være på lag med Sponser Sport Food.

Nyheter