Ernæringsplan før, under og etter terrengsykkelrittet
8. juni 2015

Ernæringsplan før, under og etter terrengsykkelrittet

Av: Henrik Hollingsæter Kippernes (www.kippernes.no)

 

Henrik deler sin ernæringsplan før, under og etter terrengsykkelrittet

image004

 

Før rittet:

 

Red Beet Vinitrox.

 

– Rødbetshot daglig 4 dager før.

 

Lactat Buffer.

 

– Daglig 3 dager før, glutenfri sodaladning.

 

High Energy Bar

 

– Jeg liker spise bar rett før, da har kroppen noe å jobbe med i startfasen av rittet da det kjempes om posisjoner og man ikke har tid til å spise.

 

Under rittet:

 

Liquid Energy Long sportsdrikk.

 

– Sportsdrikk med 5% protein i form av peptider, for lengre konkurranser. Totalt 2 liter, ideelt drikker man ofte og lite, da rittet i helgen er ekstremt teknisk er det veldig viktig å utnytte enhver mulighet til en rask slurk. Drakk alltid litt etter inntak av gel.

 

Liquid Energy Long gel, 3 stk. 0,5-2,5 time.

 

– Glutenfri gel for langvarige konkurranser.

 

Activator 200 Ampullen

 

– Etter 2,5 time. Koffeinshot med skikkelig kick. Hjelper holde konsentrasjon og koordinasjon siste del.

 

Liquid Energy Long Plus gel, 2 stk. 2,5-3,5 time.

 

– Glutenfri gel med koffein og BCAA.

 

Etter rittet:

 

Recovery Drink

 

– Gluten og laktosefri restutisjonsdrikk.

 

«Jeg var veldig fornøyd med næringsinntaket jeg planla og fullførte, helt fra 5 dager før rittet, startet forberedelsene og jeg følte jeg fikk tatt ut det jeg var god på rittdagen. Etter en litt trøblete start på sesongen med allergi problemer, ble jeg veldig lettet over å få en dag hvor alt klaffet. Sykkelen var perfekt, kropp og muskulatur bra og ernæringsinntak som fungerte 100%».