Fem tips for å gå seg inn på ski

29. november 2017

Fem tips for å gå seg inn på ski


Skisesongen er i gang og vinteren er her for fullt. Med årets tidlige snøfall har en stor del av langrennsfamilien allerede gått sine første skiturer på natursnø. Har du ennå ikke prøvd skiene, er det ingen tvil om hva som bør stå øverst på ønskelista denne jula – nysnø og nye langrennsski!

Sesongens første skiturer er alltid krevende, både for eliten, mosjonistene og turgåerne. Små og store skiløpere gleder seg alle til snøen kommer og man kan spenne på seg skiene igjen, men følelsen stemmer ikke alltid overens med hvordan du husker du gled over snøen på de siste øktene i vårsola. Når man tar på seg skiene for første gang på lenge, går ofte pulsen rett til værs. Gjennom sommeren har kroppen blitt vant til barmarkstreningen, og nå gjør du plutselig noe som oppleves nytt og annerledes. Vårt første tips til å ta takle overgangen til snøføre på best mulig måte, er derfor å la puls være puls og la pulsbeltet ligge igjen hjemme.

Vårt andre tips, er å la føret styre treningsplanen. Før jul er det ofte krevende ski- og værforhold, og det er ingen garanti for at øktene blir akkurat sånn man hadde sett for seg. Da gjelder det å bruke hodet, sjekke vær- og føremeldinger, og sørge for at kvalitetsøktene legges på de rette dagene. Noen ganger blir det uansett ikke som man hadde tenkt, og da må man rett og slett tørre å la fornuften seire. Det er ingen skam å snu, og det er heller ingen skam i å endre en treningsplan.

Å gå på ski med gode venner er noe av sjarmen med langrenn. Likevel, er det sånn at det på starten av sesongen kan være en fordel å gå alene. Det gir deg muligheten til å fokusere på deg selv og tekniske arbeidsoppgaver. Om du aller helst vil gå med noen, er i hvert fall vårt tredje tips å sette av minst 15 minutter på hver eneste økt der du har 100 prosent fokus på deg selv og din egen teknikk. De aller fleste vil på et eller annet tidspunkt trene sammen med noen fra klubben, vennegjengen eller familien. Vårt fjerde tips er derfor at alle bør være åpne om hva man jobber med teknisk, så man sammen kan sørge for at man blir bedre skiløpere. Slik kan man både gi og få hjelp, og ved å dele erfaringer og ideer vil alle utvikle seg.

Vårt femte og siste tips er like kjent som det er enkelt – å gå uten staver. Uavhengig av om det er klassisk eller skøyting du prøver å bli bedre i, er balansen nøkkelen til å lykkes. Tyngdeoverføring og det å stå trygt over skiene er to av grunnsteinene i langrenn. Det å kaste stavene er en enkel og god snarvei til suksess. Bare pass på at du ikke kaster dem for langt, for da kan veien tilbake bli lengre enn du hadde sett for deg…

171129-MM-Petter og Mårten_Sponser