Gjør det enkelt og bli klar til skisesongen
14. november 2016

Gjør det enkelt og bli klar til skisesongen

Snøen er her og konkurransene er rett rundt hjørnet. Her er Team Sport 1 Skinstads tips til hvordan du gjør deg klar til skisesongen.

Når høstmørket senker seg og den første snøen kommer dalende, begynner de fleste å forberede seg til skisesongen. Da er det gjerne tre ting som trekkes frem; trening, teknikk og utstyr. Felles for disse tre punktene, er at du kommer langt med å gjøre det enkelt.

Mye er sagt og skrevet om trening, og det finnes mange som har langt mer greie på dette enn oss i Team Sport 1 Skinstad. Likevel drister vi oss til å komme med et par forslag. I dette tilfellet, er det viktig å skille mellom eliteløpere og mosjonsløpere. Mens eliteløpere deler inn sesongen i en forberedelsesperiode og en konkurranseperiode, der treningsmengdene er høyere gjennom sommeren og høsten, vil mosjonsløpere i større grad ha jevnere treningsuker gjennom hele året. Kanskje trenes det til og med mer nå som skisesongen endelig er i gang, og riktig er det, for frem til et visst nivå blir man i utgangspunktet alltid bedre av å trene bedre. Som mosjonsløper bør du i hvert fall ikke være redd for å trene godt gjennom vinteren, og så får du heller redusere treningsdosene de siste 10-14 dagene inn mot konkurransen(e) du har mest lyst til å lykkes i.

Ski med feller Felleski

Uavhengig av om du er mosjonsløper eller eliteløper, kommer man uansett langt med å gjøre ting enkelt. Skal du lykkes i lange løp, er du helt avhengig av at treningsplanen inneholder både langturer og hardøkter over en viss varighet og intensitet. Dette er såkalte nøkkeløkter, som du må finne plass til i treninga. Samtidig vil det være en fordel om det er et tydelig skille mellom den rolige og den harde treninga, slik at ikke alt blir en halvhard «suppe». Likevel spiller det  liten rolle om du går på 65 eller 70 prosent av makspuls på langturene, om de kontrollerte intervalldragene er 12 eller 15 minutter eller om du har drag på 4 eller 5 minutter på de tøffeste øktene. Det viktigste er at du trener rolige langturer og lange eller tøffe intervalløkter, og at treningen gjøres med god kvalitet.

Er du sprinter, sier det seg nærmest selv at treningsplanen bør inneholde sprintrelaterte økter, som hurtighetstrening og intervaller med mye melkesyre. Skal du lykkes i klassisk, er det naturlig å trene nøkkeløktene i nettopp klassisk, og skal du lykkes i skøyting er det en fordel å trene kvalitetsøktene med skøyteski på beina. Likevel er det fortsatt hjertet som skal pumpe blodet rundt i kroppen, så har du ikke mulighet til å gjøre noe annet enn å stake på stakemaskina, løpe på tredemølle eller sykle på ergometersykkel den dagen du skal trene hardt, er det bare å gjøre det – med god samvittighet. Treninga skal og bør være enkel, også i gjennomføringen.

Når det gjelder det tekniske, er det ingen tvil om at dette spiller en viktig rolle i langrenn. Med god teknikk ligger alt til rette for å gå fort og effektivt, og for mosjonsløpere er det mange minutter å hente på det tekniske. Enkelte ting må være på plass, enten man skal lykkes i klassisk eller skøyting. En god grunnposisjon; med vekt på fremre del av foten, lett svikt i knærne, høy hofte og avslappede skuldre, er utgangspunktet for all langrennsteknikk. Stå foran speilet og øv, og be treningskompisene passe på at du går avslappet og lett fremoverlent på ski.

God balanse og tyngdeoverføring er også en forutsetning, og dette trenes godt med å gå på ski uten staver, samtidig som man tør å utfordre seg selv. Å stå midt mellom skiene i skøyting, eller å alltid ha begge skiene i snøen i klassisk, er ting selv det utrente øye kan hjelpe deg å oppdage. Det er her de berømte minuttene kan tjenes inn, både fordi du går mer effektivt på ski, men også fordi du kan bruke mye mindre festesmøring i klassisk.

Også på det tekniske er det mye å hente på å gjøre det enkelt. På teknikkurs opplever man ofte at halvgode mosjonsløpere er veldig opptatt av ørsmå detaljer, mens de som bare er der for moro skyld tar til seg tipsene om de grunnleggende ferdighetene. På slutten av teknikkurset er de alle like gode, for å sette det litt på spissen. Frem til man skal kjempe helt i toppen, handler det først og fremst om de store og enkle tingene, og også eliteløperne har til tider godt av å minnes på selv de enkleste ting.

Grunnposisjon, god balanse, tyngdeoverføring og et lett fall i fartsretninen er nevnt. At man bør tilpasse frekvensen til terrenget er en annen ting, selv om enkelte russiske langrennsløpere nok vil si seg uenige… At stavene må opp fra snøen for å kunne skape kraft burde egentlig være åpenbart, men likevel svikter de fleste mosjonsløpere på dette punktet. Det er en del enkle ting som skal og bør være på plass før man begynner å snakke om vinkler, marginer og tideler.

Det samme gjelder også med utstyr, og det er her vi oftest opplever å få hakeslepp. Nå må det sies at av alle ting man kan bruke penger på, er idrettsutstyr noe av det minst dumme, for det kommer tross alt folkehelsa til gode. Når det er sagt, hender det man blir sjokkert over hvilke valg som tas. Også her er vi opptatt av å gjøre det enkelt, og når det kommer til skiutstyr kommer man langt med å stille seg et enkelt spørsmål: Hva slags utstyr trenger jeg for å lykkes på mitt nivå?

Når man har svart ærlig på dette spørsmålet, kan man ta turen til en sportsbutikk for å få kyndig veiledning. Velges det ut ski til ditt nivå, tilpasset din høyde og din vekt, har du kommet langt på vei. Får du målt opp riktige smøresoner til kald tørrvoks, mild voks og klister (merkes med minus, null og pluss), har du kommet veldig langt. Får du attpåtil satt en struktur i skiene tilpasset det føret du oftest skal bruke dem til, som så kan justeres med et manuelt rilleverktøy, er det meste gjort. Eller, for å si det på en annen måte: Det nytter ikke å smøre klister på altfor myke ski og du får aldri feste på altfor stive ski, og før slike åpenbare ting er på plass er det bare å glemme ting som pulver og topping.

Et annet viktig poeng, er å bli kjent med ditt eget utstyr og ta godt vare på det. Eliteløpere har gjerne et titalls skipar i hver teknikk, men opplever likevel at man kan gå gjennom en hel sesong og bare bruke to-tre par, ski man gjerne har brukt i flere sesonger allerede. Dette gjør man fordi man er kjent med hvordan skiene fungerer og oppfører seg, samtidig som de grunnleggende tingene som spenn, struktur og smøresoner er tilpasset nettopp den utøveren og de skiene.

Grunnmuren, veggene og taket på huset må være på plass før man begynner å diskutere hva slags TV man skal kjøpe. Det samme kan man si om trening, teknikk og utstyr. Sørg for at de enkle og åpenbare tingene er på plass, så går du en god sesong i møte. Avslutningsvis kan man kanskje si som den kjente hopptreneren Mika Kojonkoski; «normal is enough».

Lykke til!