Hva trener Team LeasePlan Go om sommeren?
8. juni 2015

Hva trener Team LeasePlan Go om sommeren?

Av: Emil Weberg Gundersen, trener Team LeasePlan Go

Som det langrennslaget vi er så trener vi på alle de tingene vi mener er nødvendig for å vinne skirenn, pluss litt til. Hva som trenes på er litt individuelt fra utøver til utøver og er resultatet av hver og en sin analyse av seg selv.

De treningsverktøyene vi har tilgjengelige i langrenn er mange. Egentlig er det bare fantasien som stopper deg.  Vi trener på maksimal kapasitet (O2-opptak), vi trener utholdenhet, maksimal, generell og utholdende styrketrening, vi trener teknikk /koordinasjon, spenst, hurtighet og bevegelighet. Hvordan vi trener disse ferdighetene kan være enormt varierte, spesielt på vår og sommerhalvåret. Det kan være alt fra alternativ treing som svømming, roing, padling, klatring, slyngetrening, yoga, sykling osv til mer standardiserte styrkeøkter, rulleskiøkter, løpeøkter. Alt avhenger av hvilken veg man har tro på at fører til målet. Veien til målet blir til ved å analysere.

Pellestova september 2014

Analyse og resultat

Utøverne analyserer seg selv daglig, ukentlig, måntlig og årlig. Dette for og hele tiden ha oversikt over sin kapasitet. For å ha full kontroll fører de statistikk fra treningen i treningsdagbøker og loggfører puls, fart, motstand (rullemotstand) og følelse. Pulsklokka er et viktig redskap i loggføring av trening og vi bruker Suunto Ambit klokkene med GPS for å kunne legge inn nøyaktige runder med fart, høydemetere osv rett inn på pc/mac/smartphone. Det er så mange gode systemer nå som hjelper oss å holde oversikt. Vi bruker også mye video på samlinger for å hele tiden ha friske bilder av egne bevegelser. Dette for lettere å kunne justere teknikk. 

Ut ifra analysene ser forhåpentligvis utøverne sine styrker og svakheter selv og de kan finne vegen videre ved bruk av spørsmål som gjerne kalles «analyse verktøy». Det essensielle grunnspørsmålet er gjerne «Hva må jeg bli bedre på for å gå fortere?» Dette bygger deretter videre alt ettersom hvilket svar man kommer frem til. Er svaret; «Jeg må bli sterkere» så er en naturlig innfallsvinkel; «hva må jeg bli sterkere på og hvordan gjør jeg det mest hensiktsmessig». Her kommer gjerne lagkamerater, samtalepartnere, trenere inn i bildet med tanker og refleksjoner. Lagkameratene er her det sterkeste verktøyet man har. De aller fleste kan bli bedre på absolutt alt og ønsker å bli det aller helst dagen etter. Det viser seg derimot å være vanskelig å få til alt på en gang fordi mange ferdigheter er motstridende. Man må gjøre harde prioriteringer. 

Ønsker du å bli maksimalt sterkere så må dette i første omgang gå litt ut over andre ting. Du må trappe ned på utholdenhetstreningen for å gi kroppen nok fokus på styrke. Ønsker du å bli mer utholdende så må du gjøre motsatt. Vi gjør gjerne bolker med fokus på styrke om våren og motsatt nærmere sesongen. 

Her kommer også kosthold inn som en helt sentral del av utviklingen. Vi har som standard et stort normalt kosthold i bunn, men fyller på med sportsernæring fra Sponser Sport Food ved siden av. I tøffe perioder med mye styrke, spenst, hurtighet og høy intensive økter bruker vi produkter både før, under, etter og imellom øktene for å hele tiden fylle opp energilagrene. Spesielt viktig er det å fylle på med riktige proteiner. Recovery 44/44 dekker mye av behovet. I perioder med stort treningsvolum der det er hovedsakelig mange timer i rolig intensitet bruker vi sportsernæring med lange og trege karbohydrater. Det er både i form av drikke og barer. Long Energy produktene fra Sponser er i så måte perfekte. Du kan trene så mye og hardt du bare orker, men har ikke musklene næring tilgjengelig bygger de seg ikke opp til å bli hverken sterkere eller mer utholdende.

Vi fyller også daglig på med Smartfish som gir oss omega 3 DPA og EPA samt viktige vitaminer som styrker cellene i kroppen og bidrar til å holde oss friske.

Trening på samling

Ettersom behovene i en gruppe kan være svært varierende fokuserer vi gjerne på grunnferdigheter på samlingene og utøverne tar med seg mer spesifikke personlige oppgaver hjem i mellom samlinger. På samlingene fokuserer vi i all hovedsak på Utholdenhet, o2, styrke og hurtighet. Mest bruker vi joggesko og rulleski. 

Prøv selv

Veldig ofte hører vi om mosjonister som 

«i år skal jeg bli god til å sykle – jeg skal sykle masse!» eller

 «i år skal jeg bli rå til å gå på ski – jeg skal gå masse på rulleski» 

Vi kunne ramset opp slike eksempler. Selvfølgelig må man ha mange timer med spesifikk trening, men ikke glem å tenke igjen om det er andre ting du kunne prioritert en gang imellom også som kunne gjort deg bedre… OG ikke glem kosthold og sportsernæring. Noen ganger kan svaret til og med være at du bør ta en dag på sofaen, finne frem en god bok eller en trivelig film som du kan slappe av med. Noen ganger…

God sommer!

Team Leaseplan Go