Sportsernæringen sprintere trenger
12. desember 2014

Sportsernæringen sprintere trenger

Ånund Lid Byggland

ÅNUND LID BYGGLAND

Team LeasePlan Go

Jeg og resten av gjengen på Team LeasePlan Go har brukt Sponser Sport Food i mange konkurranser nå, og begynner å kjenne disse godt. Derfor deler jeg litt av vårt velfungerende opplegg for å få i oss nok næring gjennom en sprintkonkurranse.  

Sprint – også kalt «langrennssportens Formel 1» – er sportens korteste konkurranseform. En sprintløype er ofte mellom 1300 – 1600 meter lang, noe som gir en konkurransetid på mellom to og et halvt til tre og et halvt minutt. Kommer du hele veien til finalen blir denne innsatsen repetert fire ganger: i prolog, kvartfinale, semifinale og finale. Til sammen gir dette en konkurransetid på 10 – 14 minutter.

Sprintere trenger også sportsernæring
I en konkurranse som varer i underkant av 15 minutter er det kanskje lett å tenke at man ikke har bruk for noen særlig form for sportsernæring, men selv om selve konkurransetiden i en sprint er relativt kort, må man ikke glemme at konkurransen er delt opp av pauser mellom hvert heat. Det gjør at en utøver under en sprint ofte blir værende i aktivitet (oppvarming/nedgåing) i mer eller mindre tre-fire timer. Tar vi dette med i betraktning blir analysen for hva du trenger av sportsernæring en helt annen. Du må være på hugget hele veien.

Dette er det vi inntar i forbindelse med sprintkonkurranser:

Sportsdrikk: Sponser Long Energy
Når: Gjennom hele konkurransen. 

Hvorfor: For å kunne prestere på topp er det viktig med en kropp som er i væskebalanse og som har energi. Siden det ofte i konkurransesammenheng kan være vanskelig å få i seg det man trenger av energi gjennom fast føde, er det nødvendig med sportsdrikke. Sponser Long Energy fyller behovet og er syrefri og derfor meget skånsom for magen. Sportsdrikken gir deg det du trenger av energi, vitaminer og mineraler som er nødvendig for å kunne prestere på topp de 3-4 timene konkurransen varer.

Sportsbarer: Sponser High Energy og Sponser Cereal Energy Plus
Når: Som et siste «mellommåltid» før konkurransestart, samt mellom sprintheatene.

Hvorfor: Disse to typene sportsbarer inneholder raske karbohydrater som kroppen trenger både før og underveis i en sprintkonkurranse. Disse karbohydratene er med på å sikre at du ikke går tom for energi underveis, samtidig som de gir en viss metthetsfølelse slik at du ikke føler deg sulten på startstreken i en eventuell sprintfinale. Sponser High Energy og Sponser Cereal Energy Plus finnes i en rekke ulike smaker, så du kan finne den smaken du foretrekker å spise når du deltar i konkurranser.

Sponser Activator Coffein 200 mg
Når: Kun i forbindelse med konkurranse. Dette fordi store mengder koffein stresser hjertet og skaper økt belastning, så vi ønsker ikke å anbefale å bruke Sponser Activator Coffein i veldig mye større grad. Inntak 30 – 40 minutter før prolog, og påfyll hver time. 

Hvorfor: Koffein vekker kroppen ekstra og du blir skjerpet og klar. 

Lykke til i sprinten!