Vårtrening for terrengsyklister
26. april 2017

Vårtrening for terrengsyklister

Av Swix/HR terrengsykkel-lag

Team
Hva gjør dere for å forberede dere inn mot sesongen?
Vi prioriterer mer trening med høy intensitet og kort dragtid. Etter en lang vinter med mange rolige langturer og treningssamlinger i sydlige strøk er det nå tid for kortere og mer intensive økter. Det totale timeantallet går ned, og langturene handler nå mer om vedlikehold. Vi kjører både drag av typen 30/15 og «lengre» drag på 3-4 minutter.

Hvordan trener dere spesifikt mot terrengsykling?
Nå som snøen har smeltet kjøres flere av hardøktene med fordel i kuperte rundløyper på sti. På den måten får man jobbet inn teknikken i full fart. Gjennom vinteren har også flere av oss lekt oss rundt på isdekte stier med piggdekk. Noen av rytterne prioriterer styrke/basistrening gjennom hele sesongen for å ha bedre balanse og kontroll på sykkelen.

Hva gjør dere for å få mest mulig igjen for treningen?
Vi har gjennom vinteren fått testet mye av Sponser’s sortiment, og det er produkter vi bruker jevnlig gjennom treningsperiodene. Underveis på trening fyller vi opp karbolagrene for å kunne holde trøkket hele økta, og på de hardeste øktene supplerer noen av oss med koffein. Etter trening er det viktig å få seg godt med næring i løpet av de første 15-30 minuttene, og da er en god shake en veldig praktisk løsning. I en hektisk hverdag forsøker vi også å planlegge slik at vi får tid til hvile etter økt og nok søvn.

Vi er også opptatt av å ha det gøy på sykkelen! I en lystbetont treningshverdag går det meste lettere og man har mer overskudd til andre gjøremål senere.